Det är dags för nästa steg i omställningen till ett samhälle med ett hållbart resande - ett förändrat fokus behövs om vi ska möta kommande decenniers samhällsutmaningar.
Under 2021-2022 engagerades ett 80-tal ledande experter inom kollektivtrafik, andra delade mobilitetstjänster, stadsplanering och forskning för att utforska framtidens kollektiva resande. Utifrån fem fokusområden, som mejslades fram av experterna i en process under hösten 2021, har befintlig forskning lyfts fram och sammanställts. Forskare knutna till K2 och med koppling till Lunds universitet, VTI, Malmö universitet, Linköpings universitet och Rise har deltagit i arbetet.
En serie öppna kunskapsluncher och seminarier genomförts för att synliggöra olika perspektiv och frågeställningar inom de fem fokusområdena. Med detta som grund har experterna, genom flera tematiska workshops, utvecklat idéer, konkreta åtgärdsområden och förslag. Arbetet har tagit utgångspunkt i metoden “Three Horizons” som är ett ramverk för att synliggöra och diskutera nulägesbilder, framtidshorisonter och åtgärder för att skapa förändring i en önskad riktning - Med detta som underlag har rapporten “Framtidens kollektiva mobilitet - nästa steg för hållbart resande” stegvis växt fram, utvecklats och förfinats i konstant dialog inom expertgruppen.
Framtidens kollektiva mobilitet på 3 min!
FAQ
Vad är skillnaden mellan kollektiv mobilitet och kollektivtrafik?
Den kollektiva mobiliteten inkluderar och integrerar olika former av delat resande inklusive traditionell kollektivtrafik och nya mobilitetstjänster. Nya mobilitetstjänster kan till exempel vara delad bil eller mikromobilitet.
Varför behöver fler resa kollektivt när bilarna ändå blir elektriska?
För att vi behöver främja de mest energi- och resurseffektiva resorna. Elbilar kräver fortfarande mycket energi och tar lika mycket plats som traditionella bilar.
Vad menas med att öka den hållbara valfriheten?
För att vi behöver skapa förutsättningar för ett mer hållbart resande utan klimatpåverkan. En sådan förändring behöver utgå från en vision som gör det hållbara valbart för fler människor, vid fler tillfällen. Vi har redan idag ett samhällskontrakt kring mobilitet som utgår från den privata bilen - vi behöver utveckla detta mot en ny vision.
Varför ett samhällskontrakt för delad mobilitet?
Att människor själva kan bestämma över sitt resande har länge varit en viktig transportpolitisk princip. Idag begränsar eller möjliggör samhället valfriheten, ofta på sätt som främjar resande med privata fordon. De ramar som samhället ställer upp behöver ses över och ändras för att främja en hållbar tillgänglighet
Ett initiativ inom K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik med tillkommande finansiering från Trafikverket och Vinnova.